mother!

SPOILER İÇEREBİLİR

mother_xlg
Afiş, Aden bahçesine (cennet bahçesi) gönderme yapıyor.

SPOILER İÇEREBİLİR

Mother! afişini gördüğümüz ilk andan itibaren soru işaretleri yaratıyor, sembollerle dolu ve Luis Bunuel esinlenmeli bir alegorik Darren Aronofsky filmi. İşaretlere ve din mitolojisine pek yakın değilseniz saçma, yakınsanız da dahice bulabilirsiniz. Son zamanlarda gördüğüm en bol sembollü film. Öyle ki her saniyesini “Sırada ne var?” diye heyecanla takip ettim. Hatta yeteri kadar dikkat etmediğim bazı kısımlar için tekrar gitmeyi düşünüyorum. Çok karışık olmuş diyenlere de biraz katılıyorum ama yine de bu, tüm detayların çok zekice kurgulandığı gerçeğini değiştirmez.

Adem’in yaratılmasından önce cennet vardı, Mother yani Jennifer Lawrence’ın karakteri de bu cenneti simgeliyor. “Mother earth” veya Gaia olarak da biliniyor. Mother’ın mükemmel bir “ev” yaratmaya çalışması da bu yüzden.  İnsanların kabalığına anlam veremiyor, gürültüyü tolere edemiyor. Kocası rolünde izlediğimiz Javier Bardem ise Tanrı. Sıkılmış bir anında Adem ve Havva’yı yaratıyor (Havva’yı dolaylı olarak, çünkü evet, o kaburga hikayesi…), yani ansızın gelen gürültücü, kaba misafir çift. Mother’ın eseri güzel evi işgal ediyorlar, huzuru bozuyorlar. Ev sahibinin (Tanrı) özenle sakladığı kristali yere düşürüp parçalara ayırıyorlar. Kristal = Yasak elma. Bunun üzerine Tanrı öfkeyle evden kovmak üzereyken Adem’in çocukları Habil ve Kabil filme dahil oluyor. Kabil’in Habil’i öldürmesi de hikayeye çok uygun, aşağıdaki sahnenin pek benzerini görüyoruz. Daha sonra evde cenaze daveti veriliyor. Mother’ın isteği ve bilgisi dışında. Ev sahibesinin henüz tam yerleşmemiş lavabosunun üstüne oturan cenaze misafirleri de lavabonun kırılmasına sebep oluyorlar, lavaboya bağlı borudan su fışkırıyor, evet, Nuh tufanı. Mother, bunun üzerine çok sinirlenip herkesi evden kovuyor. Buradaki alegori, insanoğluna sınırsız kaynaklar sunulması ve bizim değerini bilmeyip bunu mahvetmemiz.

paolo guidotti
Paolo Guidotti, Cain and Abel

Tanrı’nın Mother’ı hamile bırakması ve Mesih’in doğumu da bir başka eski ahit referansı. Aronofsky bir söyleşisinde yaratıcılığın ancak bencillikle mümkün olduğu, yaratabilmek için özel yaşamı feda etmek gerektiği konusunda Javier Bardem’in oynadığı Tanrı karakterini anladığını söylüyor. Ama bunun eski sevgilisi Rachel Weisz ile bir ilgisi olmadığını da ısrarla belirtiyor.

Ayrıca filmde Hinduizm ve Budizm esintileri de var. Film, din mitolojisinin bilinen en güçlü masalları/hikayelerinini içinde barındırıyor. Bu kadar hayal gücünün olduğu başka anlatılar gerçekten de yok. O nedenle Aronofsky filminde bu en eski hikayeleri kullanmak istemiş. Eğer mitolojiyle ilgili biraz bilgi sahibiyseniz, filmdeki pek çok işareti yukarıdaki açıklamalar (yönetmenin kendi açıklamaları) gerek olmadan da tahmin edebiliyorsunuz. Ve yönetmenin belirttiği gibi, her şeyin aslında pek çok anlamı var. Bu doğrultuda sizin yakaladığınız ya da sizi etkileyecek anlamlar çıkması da doğal. Beni Mother’ın kan izini saklamaya çalışması etkiledi. İlişkilerde de bazen sorunları saf ve iyimser bir şekilde saklamaya çalışırız, üstünü örteriz ama onlar bir şekilde yine ve daha güçlü olarak ortaya çıkmaz mı?

Ana’nın stres anında içtiği sarı tozlu sıvıya gelince, Aronofsky bunun ne olduğunu söylemiyor. Sizin tahmininiz ne?

Kaynak: Indiewire

 

One thought

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s